Třeboň na konci léta zažije první ročník festivalu vizuální tvorby VIDINY

Jedno město, 5 dní a 105 hodin plných vizuálního umění. Od 21.–25. srpna 2024 se v Třeboni uskuteční první ročník festivalu vizuální tvorby VIDINY. Program festivalu nabídne výstavy, výtvarné happeningy, performance, videoprojekce, koncerty i zajímavá setkání.

Festival VIDINY pořádá multifunkční kulturní centrum Třeboň 105. Prostor pro současné umění v renesančním měšťanském domě v srdci Třeboně se veřejnosti otevřel po rozsáhlé rekonstrukci poprvé na jaře 2022. Od té doby tady synergicky funguje galerie, divadlo, biograf a hudební produkce.

Díky nekonvenční dramaturgii a nadstandardnímu technickému vybavení třeboňská Stopětka vybízí autory k překračování hranic a propojování různých uměleckých disciplín. Vedle svého tradičního programu, do nějž pravidelně zařazuje výstavy, filmová promítání, divadelní představení, videomappingy a koncerty si tak Třeboň 105 letos poprvé vyzkouší formát festivalu. „Smyslem VIDIN je poskytnout kreativní a inspirativní zázemí pro mezioborová setkání umělců i odborníků napříč současnou uměleckou scénou a zároveň dát autorům možnost prezentovat svou tvorbu v Třeboni 105 i na dalších místech ve městě,“ vysvětluje koordinátorka a kurátorka galerie Lucie Kukačková.

Zahájení festivalu a současně vernisáž výstavních projektů proběhne ve středu 21. srpna v 17:00 v Galerii 105. Během VIDIN se v galerii představí 3 samostatné výstavní projekty – Tale of a Tear, instalace vycházející ze subjektivního uměleckého výzkumu letošní absolventky AVU Jany Svobodové, interaktivní instalace „Já nechci být X“ Victorie Duryaginy, která tematizuje složitost moderní komunikace i otázku lidské identity v digitální době, a site-specific projekt Na prahu vědomí / Na vlnách nevědomí sochařky Josefíny Duškové, který bude postupně vznikat v prostoru galerie během festivalu.

„Jednou z ambic festivalu je neuzavírat umění mezi čtyři stěny galerie, ale dostat ho do veřejného prostoru a spoluutvářet tak ve městě přívětivou i podnětnou atmosféru,“ doplňuje programová a produkční manažerka Tereza Rybová. Epicentrem festivalu VIDINY je Třeboň 105, kde budou probíhat výstavy, koncerty, videoprojekce i část doprovodného programu. Festivalový program se ale bude odehrávat i na řadě dalších míst, která se do VIDIN zapojila – na půdě třeboňského pivovaru, ve vodárenské věži, v nově otevřeném ateliéru Skoczka sochařky Sáry Skoczkové i v zámeckém parku. Právě tam vznikne během pěti festivalových dní velkoplošná streetartová malba Krajina se dívá. Studentka pražské Akademie výtvarných umění Zuzana Vepřeková vytvoří pod širým nebem abstraktní krajinu lemovanou řadou očí, které symbolizují mysl člověka v krajině a odkazují k propojení lidského a přírodního elementu.

VIDINY nabídnou také propojení hudby a vizuální performance. V pátek 23. srpna zahraje na open air scéně ve dvoře Třeboně 105 kapela Opatův modul a v sobotu 24. srpna vystoupí táborská kapela KATASTR, jejíž playlist inspiroval interaktivního designéra Vladislava Krugliankina, aby speciálně pro tento koncert vytvořil experimentální vizuál, v němž bude kombinovat živý přenos a obrazy generované umělou inteligencí.

Třeboň je jedním z mála měst, které kolem sebe dokáže přirozeně šířit auru místa, do nějž se lidé chtějí vracet. Umí okouzlit výjimečnou rybniční krajinou i poklidným maloměstským naturelem. „Třeboň má ideální předpoklady pro to být festivalovým městem – jak se ostatně v minulosti potvrdilo. Chceme využít její potenciál a dát jí akci, na níž se budou setkávat nejen různé formy vizuálního umění, ale také osobnosti a odborníci působící v rozličných uměleckých odvětvích, začínající i etablovaní autoři a diváci,“ uzavírá Tereza Rybová.
Kompletní program festivalu a více informací budeme postupně zveřejňovat na www.vidiny.cz.

Zahájení festivalu a vernisáž: 21. 8. v 17:00 v Galerii 105, Masarykovo náměstí 105, Třeboň
Zakončení festivalu a vernisáž site-specific výstavy: 25. 8. ve 12:00 v Galerii 105, Masarykovo náměstí 105, Třeboň
Více informací: www.vidiny.cz, www.trebon105.cz 
 

23.07.2024 Bc. David Hocke